Saturday, August 13, 2011

Cita-citaku

Aku selalu mendengar soalan yang sama daripada semua orang. Di sekolah, di luar dan dimana-mana pun. Soalan itu ditanya semenjak kami di tadika. Soalan itu ialah "Apakah cita-cita kamu apabila kamu sudah dewasa?"

Di tadika, kami tentu akan jawab kami ingin menjadi seorang yang berjaya seperti menjadi seorang jurutera, seorang doktor dan banyak lagi. Bagiku, aku mahu menjadi seorang doktor kerana aku mahu menolong orang yang sakit.

Di sekolah rendah pula, soalan yang sama ditanya. Jawapannya tetap sama tetapi bagiku, aku menjadi seorang saintis kerana aku minat dalam bidang sains walaupun aku tidak begitu bagus. Aku berazam bahawa apabila aku telah menjadi seorang saintis yang berjaya, aku akan mencari cara untuk menyembuh penyakit barah.

Sekarang, cita-citaku tetap sama. Aku tetap mahu menjadi seorang saintis kerana aku masih minat dalam bidang sains.

Aku harap-harap aku dapat menjadi seorang saintis yang berjaya dan juga berguna. :D

No comments:

Post a Comment